arrow_drop_up arrow_drop_down

Wie is je ideale klant en waarom is dat belangrijk?

Heb jij jouw ideale klant beschreven? Veel ondernemers worstelen met het omschrijven van hun doelgroep. Misschien denk je dat je met jouw product en dienst iedereen kunt helpen. Hoe logisch dat misschien ook klinkt, toch is dat niet de beste manier om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Hoe dit wel moet, lees je in dit artikel.

Waarom is je ideale klant beschrijven belangrijk?

Zodra jij je product of dienst op de markt hebt gezet, wil je uiteraard dat je dit ook verkoopt. Als je heel precies weet voor wie jij jouw product of dienst waarde toevoegt en een oplossing biedt, kun jij die personen ook heel specifiek aanspreken. Zo kun je effectiever en efficiënter communiceren en creëer je duidelijkheid naar je potentiële klanten. Hoe specifieker jij jouw doelgroep durft af te bakenen, hoe aantrekkelijker jij wordt voor jouw potentiële klant.

Hoe kom je tot een goede omschrijving van je ideale klant?

Door je potentiële klant te beschrijven weet je dus voor welke specifieke groep mensen jouw product of dienst bedoeld is. Je kunt je ideale klant beschrijven door eerst de demografische kenmerken te benoemen, zoals:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Regio
  • Gezinssituatie
  • Levensfase

Wie is jouw ideale klant nu echt en waar vind je hem of haar?

Veel ondernemers die hun doelgroep hebben omschreven, doen dit alleen op de demografische kenmerken, zoals leeftijd en geslacht. Hoewel demografische kenmerken belangrijk zijn om je doelgroep te segmenteren, betekent het niet automatisch dat de individuen die tot dezelfde demografische kenmerken behoren, ook automatisch in dezelfde gewoontes, interesses, voorkeuren en waarden en normen hebben. Vandaar dat het van groot belang is dat je bij het beschrijven van je doelgroep verder gaat dan alleen het beschrijven van de demografische kenmerken. Denk hierbij aan: 

  • Persoonlijkheidskenmerken
  • Levensstijl
  • Politieke voorkeur
  • Principes en overtuigingen
  • Activiteiten en interesses

Door inzicht te verkrijgen in de gewoontes, interesses voorkeuren en waarden en normen van jouw potentiële klant, weet je ook waar jij jouw ideale klant online en offline kunt vinden. Zo weet je welke social media platform ze gebruiken, welke media zij gebruiken voor hun informatievoorziening en naar welke events en netwerkbijeenkomsten zij komen. 

 Jouw toekomstige klant zoekt een oplossing, geen product of dienst.

Het klinkt hard, maar jouw potentiële klant is niet op zoek naar jouw bedrijf. Ze willen een oplossing voor hun probleem. Het is dus zaak dat jij zo goed mogelijk weet welke problemen en pijnpunten jouw ideale klant ervaart waar zij vanaf willen. Ze zoeken een oplossing om van deze pijn af te komen, bijvoorbeeld:

  • “Mijn website is onvoldoende zichtbaar”
  • “Ik wil van mijn overtollige kilo’s af”
  • “Mijn huis is altijd een troep”

Als jouw potentiële klant eenmaal zijn of haar probleem duidelijk heeft, zal hij of zij dit gaan intoetsen op Google. En hoe tof zou het zijn als jij daar als eerste verschijnt en jouw ideale klant jou gemakkelijk kunt vinden! 

Wat levert het jouw toekomstige klant op als hij of zij jouw product of dienst afneemt?

Dit is een vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is, maar wel ontzettend belangrijk is. Met mijn kennis in online marketing help ik bijvoorbeeld om ondernemers beter zichtbaar te zijn. Maar dat is niet het doel op zich. Uiteindelijk levert een betere online zichtbaarheid voor je bedrijf, meer omzet op en levert het dus een bijdrage aan de financiële zekerheid voor de ondernemer. Financiële zekerheid draagt weer bij aan het kunnen doen waar je gelukkig van wordt, wat dus uiteindelijk bijdrage aan het levensgeluk van mijn ideale klant. Probeer zo ook op deze manier naar jouw product of dienst te kijken. Help jij mensen naar een gezondere levensstijl, dat is dat dus niet het doel, op zich, maar een gezondere levensstijl zorgt voor meer energie en dus meer levenslust, waardoor het bijdrage aan het geluk. 

Weet wie jouw ideale klant is, wat het gedrag, interesses, voorkeuren en pijnpunten zijn en welke waarde jouw product of dienst geeft aan jouw ideale klant. Dit is de basis voor de juiste communicatie naar je potentiële klanten. En dat levert je meer zichtbaarheid, omzet en financiële zekerheid op, zodat jij kunt doen waar je gelukkig van wordt!

Wil jij aan de slag met het specifieker omschrijven van jouw doelgroep?

Download nu gratis de “Ideale klant cheat sheet” via deze link en vind je ideale klant!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies