arrow_drop_up arrow_drop_down
22 januari 2020 

Waarom social media niet werkt voor ondernemers

Veel ondernemers plaatsen regelmatig berichten op social media voor hun onderneming. Voor veel ondernemers geldt ook dat het onvoldoende resultaat oplevert, waardoor er al snel de conclusie wordt getrokken dat social media niet werkt voor hun onderneming. herken jij jezelf hierin? In dit artikel lees je wat de reden is dat je het gevoel hebt dat social media niet werkt en hoe je ervoor kunt zorgen dat je wel resultaat haalt uit jouw online activiteiten.

Werkt social media niet? Je adverteert niet tot nauwelijks

Helaas is de tijd voorbij dat je alleen met het plaatsen van berichten op je pagina of account zorgt voor voldoende zichtbaarheid. Het organisch plaatsen van berichten zoals dat heet, is uiteraard wel een must om te starten met het vergroten van je online zichtbaarheid.Let wel dat jouw berichten dan in eerste instantie alleen worden getoond aan de mensen die je pagina geliked hebben of je volgen. Pas wanneer andere mensen jouw bericht liken of delen word jij zichtbaar voor anderen, die wellicht niet toebehoren aan jouw doelgroep. Post je dus alleen organisch, dan ben je onvoldoende zichtbaar en kun je het gevoel krijgen dat social media niet werkt voor jouw onderneming. Investeer dan ook zeker in het gericht adverteren op social media voor meer bereik.

Je sluit niet voldoende aan bij je doelgroep

Weet jij wie je ideale klant is? Zijn het voornamelijk mannen, vrouwen, jongeren? Wat is hun leeftijd en wat voor interesses hebben zij? Door je hier goed in te verdiepen kun je beter aansluiten bij jouw doelgroep. Het voor ogen hebben van een ideale klant zorgt er niet voor dat je andere klanten niet kunt bedienen, sterker nog, door je te focussen op jouw ideale klant, weet je beter wat hun wensen en behoeften zijn en kun je hier veel beter op inspelen.

Je doet te weinig met je statistieken

denk je dat social media niet werkt voor jouw onderneming? Bekijk dan eens goed je statistieken. Elke social media kanaal biedt de mogelijkheid om statistieken in te zien. Het is belangrijk om hier regelmatig goed naar te kijken, want zo weet je of je berichten aanslaan bij je doelgroep en weet je welke berichten het meest interessant zijn voor hen. Adverteer je al op social media? Dan is het nog belangrijker om je statistieken in de gaten te houden. Je wilt immers wel weten welke advertentie nu zorgt voor de meeste engagement of conversie.

Je plaats onvoldoende waardevolle content

Als je berichten plaatse is het belangrijk dat je de focus legt op het delen van waardevolle content. Daarmee bedoel ik dat je content plaatst die voor de doelgroep waardevol is. Veel ondernemers zijn geneigd om telkens berichten te plaatsen die gericht zijn op de promotie van hun product of dienst. uiteraard is het belangrijk voor het vergroten van je business, maar probeer hier een balans in te vinden. Door het delen van kennis profileer jij jezelf als expert in jouw vakgebied. Mensen doen nu eenmaal graag zaken met mensen die hun vak verstaan. maak blogs, deel een tip, laat zien wie je bent en stel eventueel je team voor. maak het persoonlijk, dat wordt gewaardeerd.

Je focust je op het verkeerde platform

Misschien ben je helemaal fan van Instagram en plaats je daar jouw berichten, maar is jouw doelgroep daar ook? Ook hier is het weer van belang dat je weet wie jouw doelgroep is, zodat je weet van welke social media platforms zij gebruik maken. Het zou natuurlijk zonde zijn als je mooie foto’s maakt en tijd spendeert aan het maken van goede teksten en deze niet jouw doelgroep bereikt. verdiep je in jouw doelgroep en wees aanwezig waar zij zijn.

Over de schrijver
Mijn missie is om vrouwelijke ondernemers te helpen meer websitebezoekers, leads en klanten te creëren, zodat zij de vrijheid kunnen ervaren die zij wensen. In de Create Academy deel ik mijn kennis er ervaringen door middel van online trainingen en masterclasses en vind je gelijkgestemden om met elkaar te sparren om jouw business tot een succes te maken. Met mijn 1-op-1 coachtraject help ik ondernemers persoonlijk stap-voor-stap naar een concrete online marketingstrategie voor een succesvolle business!
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies