arrow_drop_up arrow_drop_down
14 augustus 2020 

5 redenen waarom je nichemarkt kiezen belangrijk is

Elke ondernemer heeft de neiging om in de valkuil te trappen van het willen bereiken van een te grote doelgroep voor een product of dienst. Veel ondernemers die ik de vraag stel: Voor wie is jouw product of dienst, geven als antwoord; iedereen, want zij kunt immers iedereen helpen met hun product of dienst. Toch zul je merken dat je juist minder resultaat boekt als je een te grote doelgroep hanteert. Door voor een nichemarkt te kiezen zul je merken dat het veel makkelijker is om te kunnen verkopen. Hoe dat precies werkt, vertel ik de in dit artikel.

Als je niemand persoonlijk aanspreekt, zal niemand zich aangesproken voelen

Hoe specifieker je bent, hoe beter de mensen die je graag wilt aantrekken jou ook kunnen vinden. Veel ondernemers vinden het spannend om een nichemarkt en ideale klant te kiezen, je doelgroep wordt immers kleiner, maar hoe fijn is het dat als jij die specifieke groep aanspreekt, zij dus ook weten dat jij de geschikte persoon bent om hen te helpen hun probleem op te lossen.

Door je nichemarkt kiezen kun je jouw communicatie effectief inzetten

Als jij weet wie je specifiek gaat aanspreken is het veel makkelijker om je communicatie hierop aan te passen. Een nichemarkt kiezen zorgt voor duidelijkheid, niet alleen voor jouw doelgroep, maar ook voor jezelf. je weet waar je jouw doelgroep kunt vinden online en offline, zodat jij kunt zijn waar zij zijn, handig toch?

Minder concurrentie

Een nichemarkt kiezen zorgt voor minder concurrentie. Doordat jij specifiek communiceert voor welke ideale klant jij het probleem of de pijn kunt oplossen met jouw product of dienst hoe minder concurrentie je hebt. Denk maar eens aan een speelgoedwinkel. De Intertoys zal veel meer concurrentie hebben van bijvoorbeeld de grote online winkels als Bol.com en Wehkamp. Maar wanneer jij je specialiseert in duurzaam speelgoed voor baby’s en peuters, zal jouw doelgroep die daar naar op zoek is eerder geneigd zijn om bij jou te kopen dan bij de grote spelers.

Referenties zijn waardevoller en effectiever

Social proof is één van de effectiefste middelen die je kunt inzetten om jouw product of dienst te verkopen. Mensen zijn nu eenmaal sneller geneigd om tot een aankoop over te gaan als iemand anders er veel plezier van heeft ervaren. Deze social-proof wordt nog sterker als de mensen die een review geven gelijkgestemden zijn als degene die de reviews leest. Door je nichemarkt te kiezen zijn je referenties veel waardevoller en effectiever

Meer succes op Google door een nichemarkt kiezen

Als we kijken naar de resultaten die je op Google kunt scoren met zoekwoorden, kun je zien dat hoe specifieker jij bent hoe minder gemiddelde zoekresultaten dat oplevert. Maar ook hier geldt, als we het voorbeeld van speelgoed er weer even bij pakken, dat wanneer je zoekt op speelgoed, het aannemelijk is dat je verdwijnt in de massa en het verliest van de grote concurrenten. Hoe specifieker jij ook hierin bent hoe meer kans je maakt dat oprecht geïnteresseerden en dus jouw ideale klant jouw website bezoeken.

Nichemarkt kiezen

Content maken die jouw doelgroep echt waardevol vindt.

Hoe specifieker jij jouw nichemarkt kiest, hoe beter jij content kunt maken waar echt behoefte aan is. Alleen dan krijg je ook het resultaat dat je wilt: groter bereik, meer loyaliteit en meer interactie. Zo trek je meer websitebezoekers, meer leads en meer klanten naar je toe en dat zorgt weer voor de continuïteit in jouw bedrijf.

Over de schrijver
Mijn missie is om vrouwelijke ondernemers te helpen meer websitebezoekers, leads en klanten te creëren, zodat zij de vrijheid kunnen ervaren die zij wensen. In de Create Academy deel ik mijn kennis er ervaringen door middel van online trainingen en masterclasses en vind je gelijkgestemden om met elkaar te sparren om jouw business tot een succes te maken. Met mijn 1-op-1 coachtraject help ik ondernemers persoonlijk stap-voor-stap naar een concrete online marketingstrategie voor een succesvolle business!
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies