arrow_drop_up arrow_drop_down
21 augustus 2020 

Waarom een ondernemersplan zinloos is en hoe je het wel goed aanpakt

Wil je met jouw product of dienst de markt gaan veroveren? Dan is het eerste advies wat je van veel mensen zult horen “ Schrijf eerst maar een ondernemersplan.” Maar wist je dat een ondernemersplan voor veel ondernemers zinloos is? In dit artikel stel ik je 9 vragen. Als jij het antwoord op deze 9 vragen goed voor je hebt, heb jij geen ondernemersplan meer nodig en kun je succesvol de markt op!

Van ondernemersplan naar concrete vragen

Een ouderwets ondernemersplan is voor veel ondernemers een kluif werk wat veelal wordt uitgesteld, omdat het saai, niet leuk en veel informatie bevat die voor het starten van je bedrijfsvoering niet van belang zijn, veelal zinloos dus. Natuurlijk raad ik je wel aan om serieus aan de slag te gaan met je business, maar je alleen te richten op de essentie van het bestaan van je bedrijf, product en dienst. Als jij die stip heel helder aan de horizon hebt staan, je weet waar je nu staat en naartoe wilt, ga jij jouw doelen behalen.

In welke markt zit je?

Met de markt bedoel ik een afgebakend gebied, waar sprake is van vraag en aanbod. Ik zit bijvoorbeeld in de zakelijke markt, het vak marketing, met als specialisatie online marketing. Ga voor jezelf na in welke markt jij zit en schrijf dit voor jezelf op.

Wie is je doelgroep?

Deze vraag komt uiteraard ook voor in een standaard ondernemersplan. Maar wil je uitdagen om meer de diepte in te gaan. Zoals je kan lezen in mijn artikel over een nichemarkt, is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn. Want als je niemand persoonlijk aanspreekt, zal niemand zich persoonlijk aangesproken voelen. Voorbeeld: Mijn doelgroep betreft vrouwelijke ondernemers, in het MKB, in de leeftijdscategorie van 30-50 jaar, die meer succes willen behalen via internet, maar de marketing expertise en tools missen om hiermee de gewenste resultaten te behalen.

Wat hebben de mensen in jouw doelgroep met elkaar gemeen?

Denk aan leeftijd geslacht, interesses, wat doen ze in hun vrije tijd, waar kijken en luisteren ze naar, welke fase van hun leven zitten ze? Etc.

Welke behoeften hebben mensen binnen de doelgroep?

Verplaats je volledig in je doelgroep. Waar hebben ze behoefte aan, wat missen ze nu? iOm je een voorbeeld te geven, mijn doelgroep heeft behoefte aan meer websitebezoekers, meer omzet, meer conversie en meer klanten.

Welke pijnpunten en angsten hebben de mensen binnen jouw doelgroep, waar willen ze vanaf?

Welke pijn en angsten hebben de mensen binnen je doelgroep. Dit hoeft uiteraard geen fysieke pijn te zijn, maar bijvoorbeeld verlies aan websitebezoekers, omzetverlies, bang om failliet te gaan, ingehaald worden door de concurrent, er alleen voor staan, falen etc.

Wat zijn de eindresultaten van jouw product of dienst? Welke problemen los je voor je doelgroep op?

Wat levert jouw product of dienst jouw ideale klant op? Welke voordelen biedt het ze? Waar hebben ze meer van als ze jouw product of dienst hebben gekocht? Waar zijn ze vanaf? Beschrijf het zo specifiek mogelijk.

Waar zit het gat tussen het aanbod van je concurrent en de frustratie van je doelgroep?

Hiermee bedoel ik niet het “gat in de markt” want dit is wat anders 😉. Maar welke frustraties heeft jouw doelgroep die een concurrent nu niet kan oplossen. Dit staat los van je product of dienst of jouw onderneming. Het gaat hier echt over de concurrent en de behoefte van je doelgroep.

Wat zijn jouw unique selling points? Waarom moet men specifiek bij jou klant worden?

Let op: dit is niet snelle levering, gratis bezorgen, etc. Dit kan bijvoorbeeld elke webshop en dat is iets wat de klant al verwacht. Denk aan echte unieke punten waarmee jij de klant kan helpen en jouw concurrenten niet of in mindere mate.

Wat koopt mijn ideale klant momenteel als alternatief op mijn product? En waarom is dat?

Een belangrijke vraag en een belangrijk antwoord. In het ondernemersplan valt dit vaak onder de concurrentie-analyse. Wat naar mijn mening mist in een ondernemersplan is wederom de diepte, waarom koop je ideale klant een product of dienst van de concurrent? Dit antwoord op de vraag geeft je veel meer inzichten dan een opsomming van concurrenten en hun producten en/of diensten.

Een ondernemersplan kan soms wel nodig zijn

Ondanks dat ik persoonlijk het niet noodzakelijk vind om een ondernemersplan te schrijven als je wilt ondernemen, is het natuurlijk wel belangrijk dat je goed zicht houdt op je resultaten. Meten is altijd belangrijk om ervoor te zorgen dat je weet of je bedrijf wel rendabel is. Een ondernemersplan kan soms ook nodig zijn, bijvoorbeeld voor een financiering. Bedenk altijd eerst waarom je doet wat je doet en niet doet omdat het zo “hoort”. Doe wat voor jou van belang is om die markt te veroveren, want daar behaal je jouw doelen mee.

Over de schrijver
Mijn missie is om vrouwelijke ondernemers te helpen meer websitebezoekers, leads en klanten te creëren, zodat zij de vrijheid kunnen ervaren die zij wensen. In de Create Academy deel ik mijn kennis er ervaringen door middel van online trainingen en masterclasses en vind je gelijkgestemden om met elkaar te sparren om jouw business tot een succes te maken. Met mijn 1-op-1 coachtraject help ik ondernemers persoonlijk stap-voor-stap naar een concrete online marketingstrategie voor een succesvolle business!
ANsiepGHqKXr
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies