arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe werkt de customer journey

De customer journey, ook wel klantreis genoemd. Het brengt simpelweg de reis in kaart die een klant aflegt voordat hij of zij een product koopt. De klantreis verloopt in fases en begint op het moment dat iemand met jou of jouw product of dienst in aanraking komt. Hoe dit werkt leg ik je uit in deze blog.

Voordat mensen overgaan tot een aankoop zullen zijn eerst overtuigd moeten worden dat zij bij jou aan het juiste adres zijn. Jouw USP’s deel je niet door te zeggen wat jij vindt dat je bent, maar door te bewijzen dat je het bent. Dit doe je door in te spelen op de pijnpunten van de doelgroep door kennis, expertise en informatie te delen online. Denk aan blog, whitepapers, e-books, infographics etc. Zo profileer jij jezelf tot expert, en dat is de exacte reden waarom mensen overgaan tot een aankoop.

Daarnaast het het belangrijk dat je je er bewust van bent welke positieve invloed jouw product of dienst heeft op het leven van jouw ideale klant. Met mijn online programma’s wil ik vrouwelijke ondernemers inspireren om een continue inkomstenstroom te creëer wat zorgt voor financiële vrijheid, waardoor er geen zorgen zijn om financiën, onafhankelijk kunnen werken en daardoor veel meer leuke dingen kunnen doen. Dit alles levert een positieve hun levensgeluk. Als je weet welke impact jij hebt en welke waarde jij toevoegt voor jouw ideale klant, en je dit weet over te brengen, ben jij in staat om veel meer resultaten te halen uit jouw onderneming.

Welke fases zijn er in de customer journey?

Alle aankopen lopen middels een aankoopproces, die er als volgt uitziet

klantreis

Het is dus de kunst om de juiste tools te bieden in de juiste fase van het aankoopproces. Iemand in de “awareness” fase, zal je niet bereiken door enthousiast te praten over jouw product of dienst.  Speel dus in op de mogelijke pijnpunten die de potentiële klant ervaart. Zit men in de consideration fase, is het van belang dat je content maakt die de potentiële klant overtuigd. Zo kun je aangeven met middelen een pijnpunt opgelost zou kunnen worden.  In de laatste fase van de customer journey maak je content die erop gericht is op reviews, vergelijkingen, een proefperiode, waarna de potentiële klant de uiteindelijke beslissingen.

Nu je weet hoe een klantreis werkt is het de taak hoe je ervoor zorgt dat er daadwerkelijk aankopen plaats gaan vinden. Met elke stap in de customer journey zijn er nieuwe tools die de “onbekende” uiteindelijk ertoe beweegt promotor te worden van jouw merk. Hoe beter je aansluit bij jouw doelgroep, des te beter het proces verloopt. Maar hoe zorg je er vervolgens voor dat er een aankoop gaat plaatsvinden?

Hoe zorg je ervoor dat er een aankoop gaat plaatsvinden?

Je kunt de doelgroep aantrekken door de content die je op social media plaatst. De “onbekende”  wordt dan een bezoeker op jouw website. Vervolgens wordt hij of zij een Whitepaper of Ebook aangeboden. HIj of zij kan die gratis downloaden is door naam en emailadres achter te laten.

Vanaf dat moment is de bezoeker een lead. Deze leads maak je blij met leuke blogupdates, een leuke video of bijvoorbeeld een minicursus. In de daaropvolgende mail bied je jouw dienst aan of maak je een leuke actie.  Is de lead klant geworden dan krijgt men bijvoorbeeld korting op jouw product of dienst bij een review. Een emailmarketingprogramma is hierbij gewenst, zoals bijvoorbeeld ActiveCampaign

Hoe zorg je voor een goede planning?

Om jouw customer journey goed in te zetten, is het handig om een goede balans te maken in de content. In deze blog lees je hier meer over. Vervolgens zet je al deze content in een contentkalender. Met behulp van de contenkalender creëer je een heldere strategie voor het plaatsen van alle content. Zo weet je op welke dag wat wordt geplaatst en welke campagnes er lopen. Wanneer je alle content op de juiste wijze aanbiedt aan de potentiële klant op het juiste moment, zal je meer naamsbekendheid, leads en omzet genereren. En laten we eerlijk zijn, wie wil dit nu niet?

Om je zo goed mogelijk te helpen bij het organiseren van jouw content, heb ik een contentcalender gemaakt. Via deze link kun je hem helemaal gratis downloaden 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies