Social Media Marketing

Waarom jouw Social Media Marketing faalt

Het belang van Social Media Marketing wordt vaak nog door veel ondernemingen onderschat. Toch is het een heel belangrijk onderdeel van je Online Marketing strategie. vaak hoor ik dat Social Media marketing niet werkt en dat verbaast mij regelmatig, want er zijn toch een hoop ondernemingen die hier wel successen mee behalen. In dit artikel deel ik de 5 meest bekende redenen waarom 80 % van de bedrijven faalt met hun social media marketing, zodat jij deze fouten niet meer hoeft te maken.

Geen social media strategie

Wanneer je geen duidelijk doel voor ogen hebt, weet je ook niet of social media marketing werkt. daarnaast verspil je een hoop energie en tijd als je alleen maar met hagel gaat schieten. Een goede social media strategie gaat uit van je doelstellingen en doelgroep. Vervolgens kies je bij de doelgroep de juiste kanalen en maak je content die waardevol, boeiend en interessant is voor de doelgroep. Maandelijks controleer je de resultaten en kun je jouw content steeds verder optimaliseren, zodat jij nog beter kunt aansluiten bij de wensen en behoeften van jouw potentiële klanten

Het ontbreken van doelstellingen in je Social Media Marketing activiteiten

Zonder doelstellingen weet je ook niet of al jouw inspanningen resultaat hebben opgeleverd. Als je niet weet wat het resultaat zou moeten zijn, blijf je met hagel schieten. Wes hier heel concreet in, maak doelstellingen die SMART zijn en zorg ervoor dat je maandelijks je vooruitgang controleert. Zo weet je of je inderdaad een stuk dichten bij je doelstellingen bent gekomen dan de maand ervoor

Geen waarde toevoegen aan de doelgroep

Laten we eerlijk zijn, jouw potentiële klant zit er niet op te wachten dat jij hem of haar constant lastig valt met allerlei promotionele boodschappen. Goede contant is een mix, tussen informatieve content, vermakelijke content, content dat interactie oproept, leerzame content en promotionele content. Houdt in jouw social media marketingstrategie altijd de  de 70-20-10 regel aan. 70% van je content bestaat uit het geven van tips en adviezen, 20% van jouw content bestaat uit informatieve content van derden en 10% staat in het teken van promotionele content voor jouw onderneming, product of dienst.

Geen rekening houden met de klantreis

Voordat jouw potentiële klant überhaupt overweegt om klant te worden, doorloopt hij of zij verschillende fasen van de klantreis. Kort gezegd komt het erop neer dat een potentiële  klant je eerst moet leren kennen. Wanneer je promotionele content aanbiedt op het moment dat hij of zij nog helemaal niet weet welke waarde jij toegevoegd en welke kwaliteiten jij hebt,, zal een dergelijk promotioneel bericht alleen maar afschrikken. Het is de kunst om de juiste informatie bij de juiste persoon te brengen op het juiste moment.

“Fake it till you make it” is geen goede Social Media Marketing strategie

Deze uitspraak hoor ik vaak terug bij ondernemers. Maar ik zou het zeker afraden om met deze gedachtegang te markt te betreden. Eerlijkheid duurt het langst. Dus ben jij startende ondernemer, vertel dat ook gewoon. Mensen zullen dan veel eerder geneigd zijn om juist die opdracht aan je te gunnen en zeg nou eerlijk wie wordt er nu warm van een hoop “blabla”. gewoon niet doen dus!

Wil jij ook meer doen met Social Media Marketing, maar heb je niet voldoende tijd, kennis of mankracht? Ik help je graag. Bel of app mij even, contactgegevens staan bovenaan deze pagina, of klik op onderstaande button voor meer informatie

Klik hier voor Social media hulp!

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *