blog beter vindbaar

In 9 stappen je blog beter vindbaar!

Het schrijven van een blog kost tijd vereist creativiteit en schrijfskills. En als je dan eenmaal de blog hebt geschreven wil je natuurlijk dat jouw blog zoveel mogelijk gelezen wordt. Veel ondernemers die ik spreek ervaren dat hun blogs niet voldoende resultaat opleveren, en dat is natuurlijk zonde. In deze blog lees je hoe je in 9 stappen je blog beter vindbaar maakt.

Bloggen voor je business vergroot je online zichtbaarheid wanneer je antwoord geeft op de vraag die jouw doelgroep heeft. Wanneer je je blog beter vindbaar maakt, zorg je er ook voor dat je website beter gevonden wordt. Bloggen is dan ook een belangrijk onderdeel van de zoekmachine optimalisatie oftewel SEO.

Je blog beter vindbaar met een aansprekende titel

Zorg allereerst voor een aansprekende titel. Deze titel moet mensen overhalen om te klikken om jouw blog te lezen. Zorg er voor dat je titel niet afwijkt van het onderwerp en dat je in een korte zin kun samenvattend waar je blog over gaat.

Controleer je leesbaarheid

Je leesbaarheid van je blog is essentieel voor de gebruikerservaring van je lezers. Maak in je inleiding meteen duidelijk waar je blog over gaat, zodat je lezer weet wat hij of zij kan verwachten. Maak vervolgens duidelijke tussenkopjes zodat het voor de lezer een logisch verhaal is. 

Controleer op taal en spellingsfouten

Het lijkt een open deur, maar controleer je blog altijd op taal- en spellingsfouten. Creativiteit gaat vaak niet samen met een correcte spelling, zeker niet als je gaat schrappen in je blogbericht. Lees je het niet goed door, kan het zomaar zijn dat er halve zinnen staan of zinnen die niet lekker lopen. Twijfel je? Laat dan je blog even lezen door bijvoorbeeld je partner. Zeker als je de tekst al vaker hebt gelezen, lees je wat je wil vertellen en lees je niet meer wat er staat. 

Voeg een afbeelding toe

Door een uitgelichte afbeelding toe te voegen aan je blogbericht, zorg je ervoor dat je blog beter vindbaar wordt. Let er wel op dat je de afbeelding dezelfde alt-tekst (naam) geeft als het keyword wat je hebt gekozen. Belangrijk voor het uiterlijk van je blog afbeeldingen in voldoende kwaliteit upload, maar overdrijf het niet. Een te grote afbeelding komt namelijk de laadtijd van je website niet ten goede.Zelf maak ik de afbeeldingen altijd in Canva, zodat deze altijd van dezelfde kwaliteit en hetzelfde formaat zijn.

Call to action

Een duidelijke call to action die logischerwijs opvolgt na het lezen van de blog is essentieel voor een goed scorende blogpost. je wilt iets met je blog bereiken. In deze blog deel ik bijvoorbeeld mijn tips over het beter vindbaar maken van je blog, onder mijn blogpost staat altijd een knop die aanzet tot actie. Je wilt immers dat je lezer geprikkeld wordt om verder te lezen op je site.

Interne en externe links

Google houdt er nu eenmaal van als je interne en externe links in je blogbericht plaatst. Dat komt omdat Google kijkt wat voor de lezer het meest prettig is om te lezen. Maar let op: Deze links moeten uiteraard wel relevant zijn voor je lezer en logisch passen in de blogpost. Als lezer wil je misschien wel meer lezen over dat ene onderwerp en hoe fijn is het dan als je een link plaatst naar een andere blogpost die je eerder hebt geschreven waar de lezer meer informatie kan vinden. Gebruik de links alleen als het een goede toevoeging is aan je blogpost. Zodra het een een kwalitatieve link is zal dit ten goede komen aan de kwaliteit van je blogpost en is jouw blog beter vindbaar.

Social media buttons

Social media buttons mogen natuurlijk niet ontbreken onder elke blogbericht. Let er wel op dat je de juiste buttons hiervoor gebruikt, namelijk dat men direct de blogpost kan delen middels de buttons. Door het de lezer zo makkelijk mogelijk te maken om de blogpost te delen, is de kans dat dit gebeurt aanwezig. Zo kun je met een paar buttons je blog beter vindbaar maken.

Optimaliseer je blog voor zoekmachines

Zodra je de blogpost helemaal hebt geschreven is het belangrijk dat je de tekst gaat optimaliseren voor zoekmachines. Het allerbelangrijkste is dat je eerst voor de lezer schrijft en daarna pas voor de zoekmachine. Heb je een WordPress site? Installeer dan de gratis plugin Yoast. Hiermee wordt heel eenvoudig met rode, oranje en groene bolletjes aangeven wat er nog veranderd moet worden, en welke verbeteringen je toe kunt passen om je blog beter vindbaar te maken. Daarnaast geeft de tool ook nog eens aan wat je goed hebt gedaan. Maar staar je niet blind op de bolletjes, het is een richtlijn om je te helpen om je blog beter te laten scoren. Het belangrijkste aan het optimaliseren van je blog, is dat je aan zoekmachines laat weten waar je blog over gaat. Kies een keyword wat voor jouw doelgroep relevant is en kies deze het liefst zo specifiek mogelijk, zodat je zoveel mogelijk mensen binnen jouw doelgroep specifiek kunt aanspreken en verwerk deze in je titel, je URL, je alt-tekst voor de afbeelding en een aantal keer in de tekst. Yoast help je hierbij. Vervolgens schrijf je de metadescription. Dit is de tekst die onder je titel verschijnt in het zoekresultaat in de zoekmachines. Schrijf deze zo specifiek mogelijk en verwerk je keyword hierin. 

Publiceer en deel

De laatste tip die ik in deze blogpost deel is dat je uiteraard niet moet vergeten om je blogpost te delen via social media. Vergeet ook niet om je blogbericht af en toe te herhalen op social media. Zo zorg je ervoor dat je continue traffic genereert naar je blogartikelen.

Wil je succes behalen met bloggen, is het van belang dat elk blogartikel waarde toevoegt en antwoord geeft op de vraag die jouw doelgroep heeft. Daarnaast is de frequentie belangrijk. Minimaal eens per maand een blogpost publiceren zorgt ervoor dat mensen terugkeren en je leren kennen. In deze blog die ik eerder schreef vind je nog meer tips over bloggen voor je business. Maar weet wel dat bloggen veel tijd kost en deze tijd is er voor veel ondernemers niet. Je blog uitbesteden is dan een goede optie. Je kiest de frequentie per maand en jij ontvangt van mij maandelijks één of meerdere blogartikelen van 400-800 woorden inclusief keyword metadescription en rechtenvrije afbeelding. Klik op onderstaande button voor meer informatie of neem direct contact met mij op.

Klik hier voor meer informatie over je blog uitbesteden!

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *