Inspirerende presentatie

Een inspirerende presentatie maak je zo!

Het geven van een inspirerende presentatie is voor veel mensen een spannende gebeurtenis. Een goede voorbereiding is daarom van groot belang. In deze blog deel ik 5 tips die je helpen om jou op dat podium te laten stralen.

Wat is je doel?

Begin bij het begin, wat is je doel? Pak een groot wit vel erbij ga aan de slag met een mindmap. In het midden zet je jouw doel, daarom heen zet je alle onderwerpen die belangrijk zijn in jouw presentatie om je doel te behalen. Probeer hoofd- en bijzaken zo goed mogelijk te scheiden, zodat je tot een helder overzicht komt.

Inspirerende presentatie heeft een logische volgorde

Nu je een mindmap hebt gemaakt en de hoofd-en bijzaken hebt weten te scheiden. Kun je heel gemakkelijk een logische volgorde maken voor een inspirerende presentatie. Het is de inhoudsopgave van je presentatie. Vergeet niet in je inhoudsopgave mee te nemen dat je aan je doelgroep vertelt wat ze kunnen verwachten en wat het doel is van je presentatie. Zo weet je doelgroep welke kennis ze opdoen met het volgen van jouw inspirerende presentatie.

Maak het visueel

Heel veel ondernemers maken gebruik van een PowerPoint, Keynote of ander visueel hulpmiddel. Om een inspirerende presentatie te kunnen geven is het dan ook zeker van belang om een visueel hulpmiddel te gebruiken. Beelden zeggen nu eenmaal veel meer dan woorden. Maar daar gaat het vaak mis. Het visuele hulpmiddel wordt namelijk nog heel weinig visueel gebruikt. Vaak staan sheets volledig vol met teksten en opsommingen, waardoor de kracht van het visuele hulpmiddel niet voldoende wordt ingezet. Maak het visueel, geef voorbeelden en maak het vooral eenvoudig om te volgen.

Een inspirerende presentatie is interactief

Elke spreker wil direct de aandacht vangen van het publiek. Start bijvoorbeeld met het stellen van vragen. Wat wil jouw doelgroep leren en op welke vragen willen zij antwoord hebben. Jouw publiek vind het saai om gedurende jouw presentatie alleen maar te luisteren. Ze moeten wat te doen hebben. Bedenk een spelelement of laat jouw publiek een opdracht uitvoeren. Op deze manier worden ze geïnspireerd om hetgeen ze geleerd hebben direct in de praktijk te brengen. Vat na elk onderdeel samen wat er is besproken, stel tussendoor vragen en geef indien mogelijk ook de gelegenheid om tussendoor vragen te stellen. Dit zorgt direct voor meer aandacht en interactie tussen jou en je publiek. 

Zorg altijd voor een call-to-action

Welk doel je ook voor ogen hebt voor jouw presentatie, er is altijd een doel. Het kan zijn dat je graag wilt dat mensen een offerte aanvragen of wellicht een cursus bij je afnemen. Kortom je staat daar nu eenmaal niet zonder reden. Het is natuurlijk wel  de bedoeling dat je er conversie uit gaat halen. Zorg daarom altijd voor een call to action en denk daar dan ook goed van tevoren over na. Krijgen ze wellicht iets extra’s, is er een actieprijs of wellicht een winactie. Sluit je inspirerende presentatie altijd af met een goede call to action voor een hoger conversie.

Wil je binnenkort een presentatie geven, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Ik help je graag met het maken van een inspirerende presentatie voor jouw onderneming. Klik voor meer informatie op onderstaande button of neem direct contact met mij op.

Klik hier voor meer info over content creatie!

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *